Les campanyes electorals als Estats Units, però sobretot les eleecions presidencials, són esdeveniments de gran importància i de molta implicació per part de la societat des de fa dècades. Es realitzen grans actes multitudinaris en estadis i grans esplanades on s’hi pugui agrupar molta gent per fer costat al candidat, fer càntics i aplaudir de forma apassionada.

Veure una assistència minsa o una multitud poc entusiasmada són signes clars de fracàs. Recordem, per exemple, l’acte en què Jeb Bush va haver de demanar ser aplaudit i va acabar convertint-se en un mem. Aquesta és també la raó per la qual Trump sempre es queixava que les televisions nacionals nomes l’enfocaven a ell fixament i no a la totalitat de l’estadi, cosa que impedia veure la gran quantitat de persones que l’havien anat a veure i el seguien.

El Covid-19 ja es va encarregar d’escurçar les primàries demòcrates farà un mes i ara redefinirà la campanya de cara el 4 de novembre.

Rally de Ronald Reagan a Cincinnati, Ohio el 1984

Les convencions nacionals:

Són actes de gran envergadura que cada partit organitza per nominar al seu candidat a la presidència. S’escull una localització i unes dates, que acostumen a durar entre dos i quatre dies. Moment en què les ciutats on tenen lloc es converteixen en un autèntic centre mediàtic i de furor polític. Enguany la convenció demòcrata s’havia de celebrar a Milwakee, Wisconsin a mitjans de juliol però ja s’ha traslladat del 17 al 20 d’agost.

Per la seva part la convenció republicana està fixada entre el 24 i el 27 d’agost a Chatlotte, North Carolina. S'hi mouen milions de dòlars i més de 50.000 persones en pocs dies. El partit de Donald Trump ha anunciat que actualment ja tenen més de 50 milions recaptats nomès per la convenció de Charlotte i que, igual que els demòcrates, tenen gairabé la totalitat dels voluntairs apuntats.

Joe Biden ha afirmat que pensa que serà totalment online però per la seva part el president del partit demòcrata afirma que la han endarrerit per poder tenir assistència. Trump ha estat clar afirmant que no es cancelarà la seva convenció i que serà a Charlotte, tal com s’ha planejat.

Tot i que la decisió no és únicament dels candidats sinó també dels òrgans interns dels partits, les autoritats de cada estat, de cada ciutat i de les forces de seguretat.
En qualsevol cas els republicans juguen amb una mica d’avantatge ja que la seva convenció ha d’anar sí o sí per darrera de la demòcrata -el partit que està en la presidència tria i Trump va escollir ser últim- per tant tenen una mica més de marge per decidir i actuar segons els errors o encerts dels seus contrincants.

Els rallies:

Els grans mesuradors de l’èxit d’un candidat. Estadis, parcs i fins i tot bases militars arrebossants de persones amb banderes americanes, cartells promocionals o casolans, escoltant als seus candidats, corejant-los i animant-los son la clau de les campanyes.

Els votants més fervorosos tenen la oportunitat d’estar amb els seus candidats, i fins i tot a vegades de parlar amb ells. Des de fa un mes que aquest tipus d’actes s’han cancel·lat i tot i que hi ha la esperança de poder-los recuperar en algun moment, ni que sigui al final de tot de la campanya, cada vegada resulta menys probable.

Donald Trump en un dels seus controvertits rallies de reelecció a Greenville, North Carolina

Aquest tipus d’actes son els preferits de Trump ja que els seus seguidors més fidels l’aclamen contínuament, el victoregen i te la llibertat de parlar i d'improvitzar, criticant als seus contrincants. Sovint es diu que Trump no ha deixat mai de fer campanya i en part és cert ja que des que va arribar a la presidència no hi ha hagut un sol mes que no hagin fet algun acte en aquest format.

Fins al moment, Biden no havia estat del tot capaç de reunir grans masses en els seus actes ni de motivar-los suficientment. És més, les principals febleses del candidat han sortit a la llum arran dels rallies que ha fet. Per tant és possible que no poder-ne fer jugui a favor seu, o més ben dit, vagi a la contra de l’actual president.

El format online:

El rei del format online, actualment, és Donald Trump i això és indiscutible. Fins fa un parell de dies feia rodes de premsa diàries i sortia en hora punta a tots els mitjans de comunicació on donava una imatge d'omnipresència però alhora de preocupació per la situació.
Les alarmes van saltar quan alguns governadors i representants demòcrates dels estats més afectats per la pandèmia li van donar les gràcies públicament per la seva actuació i ell no va desaprofitar la ocasió per deixar clar que fins i tot alguns demòcrates l’aclamaven -declaracions clarament exagerades-.

Joe Biden ha hagut de posar-se les piles i ha començat a fer rodes de premsa, desde la seva residència, sobre la situació de la nació i sobre les actuacions que ell duria a terme. De totes maneres sembla que no està rebent tot el seguiment que ell i els seus colegues de partit voldrien.

L’altra gran arma on Tump li passa la mà per la cara és Twitter, on el president té un compte personal amb 79.6M de seguidors, a part del compte presidencial que roça els 30M. Biden encara es troba molt lluny del seu contricant amb escassos 5.3M de seguidors a la mateixa xarxa social.

Perfil personal de Twitter dels dos candidats. 

Està clar que la estratègia ha de canviar, però encara queden moltes coses a l’aire, en un país on el més important és mobilitzar a la gent. A diferència del nostre país, els ciutadans no estan registrats de forma automàtica per poder anar a votar. El procés és diferent en cada estat, però generalment no és ni ràpid ni senzill. És per això que el porta a porta i el treball de camp acostumava a ser fonamental per convèncer la ciutadania, no només per anar a votar, sinó en primera instància per registrar-se.

Per tant veurem quin dels dos candidats és més capaç de motivar i mobilitzar el seu electorat amb aquest nou escenari.