La setmana passada vam analitzar les xarxes de Biden i avui analitzarem les de la seva principal competidora: Elizabeth Warren.

Warren és, juntament amb Biden, una de les favorites a guanyar la nominació demòcrata. L’estancament del suport a Biden i la seva habilitat per abordar els problemes del país li han permés escalar posicions, com a mínim en les enquestes. Warren ha aconseguit situar-se entre Sanders i Biden. És més progressista que Biden, però menys que Sanders. Ha sabut combinar el seu discurs progressista amb l’eficiència i la seriositat, fins al punt que ha construït les bases d’una sòlida imatge presidenciable.

Però si vol guanyar la nominació i la presidència, Warren ha d’aconseguir comunicar aquest missatge a través de les xarxes socials, cosa que, als seus 70 anys, pot ser tot un repte.

Youtube

El principal problema de Warren al Youtube és que té dos canals, de manera que com a usuari és fàcil sentir-se confús i tenir la sensació de perdre’s contingut. Això, que podria semblar una equivocació de principiant, no ho és i, amaga, en realitat, un debat molt interessant. Warren té dos canals perquè el primer se’l va obrir com a senadora per Massachusetts i el segon és on transmet la seva campanya presidencial. Aquest és un recurs molt útil per concentrar tota la informació de la campanya presidencial en un canal i tota la informació de senadora en l’altre. Tot i això, no és gaire estrany suposar que els usuaris que busquin informació sobre les accions de Warren com a senadora estaran interessats també en la seva campanya presidencial. Per tant, al final, l'organització de la informació i el fet de tenir dos canals es redueix a una elecció personal de la candidata. Ella ha preferit obrir un canal específic per a la campanya presidencial en lloc de reconvertir el seu canal de senadora i aprofitar els seguidors que ja hi tenia.

El problema però, és que actualment té més seguidors en el seu canal de senadora (65.400 subscriptors) que al de candidata presidencial, on té 9.840 subscriptors. A més, això és una tònica que s’anirà repetint a la resta de les xarxes de Warren.

Pel que fa a la presentació del contingut, és molt correcta. A la foto de portada ens demana suport a la seva campanya i ens redirigeix a les altres xarxes socials. Els vídeos del canal estan ben agrupats segons els diferents temes i es troben també classificats en diverses llistes de reproducció.

Facebook

En un principi se’ns presenta el mateix model de doble canal que al Youtube entre la seva pàgina de senadora i la de candidata presidencial, tot i que aquest cop la diferència en el nombre de seguidors és menor.

Un vídeo ens dona la benvinguda a la seva pàgina, la qual cosa és un molt bon recurs, ja que exigeix un mínim d’atenció al visitant.

Hi penja molt de contingut propi, vídeos i fotografies, i de tant en tant comenta alguna notícia. Està completament ideat per ser una plataforma d’informació completa, no complementària, de manera que està enfocada exclusivament a la gent de mitjana edat i superior, que són els principals usuaris de Facebook. De fet, al vídeo de l'inici només hi demana suport mitjançant un SMS, i no redirecciona l'usuari a les altres xarxes socials.

Warren, però, no s’acaba d’adaptar al llenguatge de la plataforma, en el sentit que els seus comentaris són gairebé en format tuit. Si, com sembla, ha dissenyat la seva pàgina de Facebook com un canal de notícies sobre la seva campanya, podria també allargar-se més en les seves explicacions aprofitant que Facebook no té una limitació de caràcters com la de Twitter ni està tan centrat en la imatge com Youtube o Instagram

Instagram

És precisament a Instagram on Warren va a buscar el vot dels joves, tal i com ha fet a Youtube i a Facebook, on ha tingut molt en compte el perfil mitjà dels usuaris.

Warren hi penja tres modalitats d’imatges: Fotografies dels actes, infografies de les propostes i imatges d’ella mateixa somrient per tal de fer-se més propera.

És molt destacable el fet que en les imatges dels actes no hi surt gairebé mai Warren tota sola ni amb un paper excessivament protagonista. És molt clar, doncs, veient les fotos, que Warren vol transmetre la sensació que la seva campanya és un moviment.

A més, en les últimes publicacions veiem un intent gradual de controlar l’estètica de la pàgina i en acabar de crear-se una marca pròpia. Penja captures de pantalles dels seus tuits amb molta menys freqüència i adapta els vídeos i les infografies perquè tots comparteixin el mateix color corporatiu, cosa que no havia fet fins fa poc.

També hem de fixar-nos en el perfil de la gent que envolta Warren que són, pràcticament en la totalitat dels casos, gent jove, d’acord amb la franja d’edat de la majoria d’usuaris d’Instagram.

Pel que fa a l’inici de la seva pàgina, està estèticament molt cuidada, tot i que encara falta que vagi omplint les stories ancorades amb més contingut. També és remarcable que aprofiti les oportunitats de la plataforma i hi doni l’opció de posar-s’hi en contacte (cosa que Biden no fa) i, fins i tot, d’enviar-li un correu electrònic. Warren aconsegueix utilitzar Instagram per fer-se més propera.

Twitter

Un cop més, Warren utilitza la fórmula del doble canal de senadora i candidata i, com a les altres plataformes, el compte de senadora té més seguidors que el de candidata a la nominació demòcrata.

Ens dona la benvinguda a la seva pàgina de Twitter amb un tuit ancorat on ens demana que contribuïm econòmicament a la seva campanya.

La resta de tuits són, en la seva majoria, fotos i vídeos dels seus actes i fotos d’ella amb activistes de la seva campanya. Comenta les notícies amb un retuit i comentari, com també fa Biden, cosa que és un molt bon recurs. Aprofita les notícies per explicar el seu programa electoral, com es pot veure a continuació:

En la resta del seu Twitter, Warren publica tuits sense fotos ni vídeos, cosa que encaixa perfectament amb el llenguatge habitual de la plataforma i dona una major sensació de proximitat. Tot i això, no fa retuits dels activistes de base que li donen suport, sinó que ho fa només quan són persones molt conegudes. Conseqüentment, no encoratja les persones anònimes a fer tuits de suport o a penjar fotos amb ella.